background
backbutton
homebutton

LEONS PROJECT

Van A tot Z in 1000 stappen

Leons projectLeons project

Leon de Kock rijdt al sinds 2007 met veel plezier met een Yamaha Roadstar XV 1600 rond.
Lid zijn van de Nederlandse Star Club WSFH maakt het allemaal nog fijner als we hem mogen geloven..
Het ombouwvirus kreeg hij te pakken nadat hij met z'n aangepaste Roadster 'Silverado' mee deed aan het Belgian Bike Weekend 2008.
Leons aandacht ging nu nog meer uit naar het solo model... dus kocht hij een niet te dure Wildstar met het plan hier een mooie solo van te maken.
Leons idee over hoe de motor er diende uit te zien bleek echter niet echt goed te passen in een standaard kader en na veel slijpen merkte een kameraad droogjes op dat hij net zo goed helemaal opnieuw kon beginnen omdat er toch niks meer van de originele motor over bleef.

Die opmerking was een keerpunt en Leon besloot te stoppen met ombouwen en te beginnen met echt helemaal zelf bouwen...
Die ommekeer heeft zowat een jaar in beslag genomen. Als opgeleid meubelmaker en 36 jaar in het leger had Leon absoluut geen ervaring met hoe je een goed rijdbare motor in elkaar stak.
Dat goed rijden was essentieel voor hem.
Iets creatiefs bouwen dat enkel goed was om in een museum te plaatsen was voor hem geen optie. Deze motor moest hem passen als een handschoen en rijden als een schoen.. of zoiets...

Leons drawing Leons project Leons project Leons project Leons project

Veel tekenen en rekenen, met potlood en papier, heeft geresulteerd in een mooi model, waarbij veel aandacht is besteed aan stuureigenschappen, Rake en Trail, naloop van het voorwiel en aan de lijnen in het gehele model.
Omdat Leon niet echt uitgerust was besloot hij eerst de schuur aan te passen.
Veel ruimte was er niet en enkel een vloeroppervlak van 2,5 m x 5 m was bruikbaar.
Er werd een nieuwe vloer ingelegd, een lift en het gereedschap werd wat op peil gebracht.
Leon schafte een TIG lasapparaat aanen wat elektrisch handgereedschap.

Er werd een bouwframe gemaakt waarop het Wildstar frame werd gelast en alle vaste maten werden overgenomen. Nadien werd het frame verwijderd, werden er wat buizen gebogen en gewalst en kon het avontuur beginnen.
Elke discipline die Leon op zijn pad tegenkwam moest hij eerst leren.
TIG lassen, metaal bewerken, electra, polijsten, motorblok technische zaken, enz.
Doel was ook om alles zelf te maken om een unieke motor te bouwen. En dat is gelukt, alles wat Leon zelf 'kon' maken is ook gemaakt. En wel twee keer, eerst in karton en daarna in metaal, meestal RVS en gepolijst. En vaak nog een keer opnieuw als het niet naar zijn zin was.
Daarom heeft het allemaal wat langer geduurd als gepland.
Maar de aanhouder wint en is het een schitterend eindresultaat geworden dat geweldig rijdt en stuurt.
Volg de evolutie van deze motor via deze uitgebreide fotoreeks... en chapeau wat Leon zonder ervaring voor elkaar heeft gekregen.. Het is fantastisch om te zien hoe hij het op z'n eigen inventieve manier voor elkaar heeft gekregen..
Doordat het allemaal wat langer heeft geduurd, had hij ook de tijd om kleine details uit te werken die nadien een wereld van verschil maken.
Bovendien heeft Leon tijdens het hele proces een pak aan fotomateriaal bij elkaar geschoten zodat we mooi kunnen meekijken hoe het hele proces tot stand is gekomen met veel passie en geduld...

DE BASIS

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

Leons project

Leons project Leons project

DE DETAILS

Back to Top

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

Leons project

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

OP WIELEN

Back to Top

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

Leons project

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

FIRST RIDE

Back to Top

Leons project

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

EINDELIJK BLAUW!!

Back to Top

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

Leons project

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

ASSEMBLAGE!! YES!!

Back to Top

Leons project

Leons project

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

Leons project

Leons project Leons project Leons project Leons project Leons project

DONE!!

Back to Top

Leons project Leons project Leons project Leons project

TECHNISCHE SPECIFICATIES

- Merk volledig eigenbouw Leon de Kock
- Model chopper
- Bouwjaar 2013
- Motorblok Yamaha XV 1600
- Cilinderinhoud 1600 CC
- Carburateur Mikuni
- Uitlaat V&H Short shot
- Versnellingsbak Yamaha XV 1600
- Frame Leon de Kock, ontwerp en bouw
- Achterbrug Leon de Kock, ontwerp en bouw
- Voorvork XV 1600/ aangepast Freddy Thunderbike
- Balhoofdplaten American import/ 6 graden
- Voorwiel naaf XV1600/JVD wheels
- Achterwiel naaf XV1600/JVD wheels
- Benzinetank L&L, zelf verlengd en voorzien van brandstofsensor.
- Kraan L&L
- Spatborden L&L, zelf aangepast.
- Olietank/eindaandrijving XV 1600, zelf aangepast.
- Teller/dashboard Acewell
- Verdichten remklauwen en pully Marnix Muylaert, Custom Car Alloy.
- Kabels/ remleidingen Venhill
- Remanker achter Leon de Kock
- Luchtfilter Leon de Kock
- Forward controls Leon de Kock
- Achterlicht/kentekenplaathouder Leon de Kock
- Cover voorste pully, voorzien van snelheidssensor Leon de Kock
- Cover startmotor Leon de Kock
- Cover/houder startknop en choke Leon de kock
- Cover claxon Leon de Kock
- Cover standaard schakelaar Leon de Kock
- Stuur Leon de Kock
- Geleiding koppelingskabel Leon de Kock
- Console digitale teller Leon de Kock
- Schakelaarhuizen stuur Leon de Kock/Kees IJzerman
- Elektra Leon de Kock/XV 1600
- Aanpassing olietank Leon de Kock
- Knipperlichten achter Leon de Kock
- Accenten onder de tank Leon de Kock
- Knipperlichtautomaat T&T Harderwijk
- Afneembare bagagedrager Leon de Kock
- Zadel Bart, aka Nopper
- Strak maken en spuitwerk Frans de Weerdt
- Carterventilatie aangepast/verplaatst
- Overig draai/freeswerk Kees IJzerman
- Alle andere technische uitdagingen Leon de Kock

Met dank aan mijn vrouw Jacquelien voor het geduld,
mijn zoon Hans voor het Autocad tekenwerk en lasersnijwerk,
Efesto lasbedrijf voor alle adviezen
en tips op metaalgebied en Kees IJzerman voor het draai en freeswerk.

Back to Top